Запиши си час

Какво представлява профилактика?

Днес повече от всякога можем да използваме достиженията на медицинската наука за да предотвратим появата на заболявания  на меките и твърди тъкани в устната кухина. Зъбното здраве не е даденост. От ранна възраст децата и подрастващите трябва да привикнат с годишното си посещение при своя зъболекар.  Ситуацията в устната кухина е динамична. В устата действат постоянно: влага, бактерии, голямо механично натоварване, температурни разлики. Всички тези фактори могат да доведат до промяна на състоянието на меките и твърди тъкани. Основната задача при профилактичните прегледи е да се провери дали няма болестна промяна в състоянието на твърдите(зъби) и меките(венците) тъкани. Кариес детекторите са неразделна част от денталната профилактика.  Открит в началото на своето развитие, кариесът се лекува бързо и лесно, преди да прерастне в пулпит.  Една от основните задачи на профилактиката е премахването на зъбния камък, който се натрупва под и надвенечно. Зъбният камък всъщност е втвърдена бактериална плака. Натрупването на плаката и зъбния камък е в зависимост от нивото на орална хигиена, вискозитета и pH на слюнката и вида на употребяваната храна. Именно бактериалната плака и зъбния камък са в основата на поява на локални или генерализирани заболявания на меките тъкани. Най-общо можем да ги определим като пародонтална болест.

Често задавани въпроси:

Answer:

Най-общо казано, тя е хронична бактериална инфекция, която засяга венците и костта, която държи зъбите. Започва с леко подуване и зачервяване на венците, може да има кървене. Това е най-леката форма на болестта нарича се гингивит. Гингивитът често се дължи на неадекватна орална хигиена и може да бъде излекуван напълно с професионално лечение и добра устна хигиена. Нелекуваният гингивит може да се развие в пародонтит. Венците се отделят от зъбите, формирайки джобове - пространства между зъба и венеца, които се инфектират още по лесно. С напредването на болестта джобовете се увеличават за сметка на костта, която все повече се стопява, зъбите се разклащат и се разреждат.

Answer:

Плаката натрупана поради лоша орална хигиена. Плаката представлява лепкав безцветен филм, който покрива зъбите. В нея живеят множество микроби, които имат защитна функция и докато не бъдат разрушени механично бактериите в твърдата плака са недосегаеми, както за имунологичните механизми на организма, така и за антибиотици и антисептици. Поради тази причина гингивитът и пародонтитът не могат да бъдат излекувани само с антибиотично лечение.

Answer:

Лечението започва с почистването на зъбния камък и бактериалната плака с помощта на ултразвуков апарат. След като се почистят зъбните повърхности, се финират и полират с различни способи. Целта на пародонталното лечение е да се премахнат причините за заболяването. Лечението може да бъде и хирургично в зависимост от това в какъв стадий е заболяването. Пародонтологът е този, който преценява какъв вид лечение да предприеме. Оперативното лечение включва може да бъде проведено с цел да премахне възпалените меки и твърди тъкани и ако е необходимо да се присади изкуствена кост на мястото на унищожената естествена кост. Поддържащото пародонтално лечение ще гарантира липсата на болестни рецидиви и ще удължи значително живота на зъбите.

Answer:

Според последните проучвания на СЗО това трябва да става на всеки 4 месеца, а при тежки лекувани случаи на всеки 3 месеца.